(julkaistu Esitys-lehdessä 4/2016)
Kuka: Eino Saari,
teatteriohjaaja
Työn alla:
dokumenttiteatteria suomalaisten miesten kosketushistorioista
*
Mitä tapahtuu, kun maaseudun
homopojat, Talvisodan lapset, metsien miehet, raksaäijät, pornoaddiktit ja
kaappitunteilijat puhkeavat puhumaan suhteestaan kosketukseen? Kuka koskettaisi
pelokasta teiniä saati vaipoissa viruvaa vanhusta? Miten rakentaa
henkilökohtaista ja poliittista tilaa kohti toiseuksia, kohti syliä, iloa ja
itsetuntoa?
*
Luin pari vuotta sitten
kulttuuriantropologi, sukupuolentutkija Taina Kinnusen teoksen ”Vahvat yksin,
heikot sylityksin – otteita suomalaisesta kosketuskulttuurista” (Kirjapaja
2013). Kinnunen perkaa kirjassaan lempeästi esiin kulttuurista
kosketusmaisemaamme, ihojen
etäisyyksiin liittyvää häpeää, kaipuuta ja kipua. Kirjan tärkeimpänä
lähdeaineistona toimivat Suomalaisen kirjallisuuden seuran kirjoittajaverkoston
kautta kerätyt kosketuselämänkerrat. Ne ovat liki kokonaan naisten käsialaa.
Kas. Oma sukupuoleni
vaikenee, jälleen. Jään pohtimaan, miksi.
*
Kaksi vuotta myöhemmin alan
kysyä sitä heiltä itseltään.
Kirjoitan tätä matkalla
Tampereelle., jossa tapaan tutkijatohtori Ville Kivimäen. Kivimäki on 27.
haastateltavani.
Metodi on kirkas,
yksinkertainen. Haastattelen 50 erilaista suomalaista miestä heidän suhteestaan
kosketukseen. Pyydän kutakin kertomaan elämäntarinansa kosketuksen, ja sen
puutteen, valokeilassa. Päälle tulevat tutkija- ja asiantuntijahaastattelut.
Haastatteluaineisto muodostaa
esityksen dokumentaarisen selkärangan, rungon. Tavoitteenani on piirtää syvä,
yllättävä ja totuudellinen kartta suomalaisten miesten kosketusmaisemista –
sekä suhteessa historiaamme, kulttuuriimme että haluihimme. Esitys saa
ensi-iltansa Vaara-kollektiivin ja Kajaanin Kaupunginteatterin yhteistuotantona
syksyllä 2017.
*
Hyvä haastattelutilanne ei
sanottavasti eroa hyvästä harjoitustilanteesta. Molemmissa on kysymys
sellaisten olosuhteiden luomisesta, jossa ihminen voi tuntea olevansa vapaa,
arvokas ja vertainen toisten kanssa. Kun luottamus on kunnossa, myös hyppy
pimeään on mahdollinen.
Keskityn olosuhteisiin
huolella. Etenen haastateltavan ehdoilla. Yksi edellyttää anonymiteettiä,
toinen teetä ja keksejä. Ohjakset ja valta sen suhteen, mistä puhutaan, ovat
haastateltavalla. Minä ja nauhurini vain todistamme.
*
On mies, jonka ensimmäinen
myönteinen kosketusmuisto isästään on tämän kuolinvuoteelta.
On nuori isä, joka kertoo
miltä tuntui pitää sylissään kuollutta esikoista.
On isoisä, joka löi äitiä,
joka löi poikaa, joka kertoo nyt siitä, kuinka ei enää halua lyödä itse.
On vanhus, joka puhuu 40
vuoden avioliitostaan posket onnesta punoittaen.
On professori, joka vuotaa
liikutusta koko haastattelun läpi.
On Iskelmäradion äärellä
toisiaan hoivaavia.
On perjantaisin panevia.
On syvää, tärisevää homovihaa.
On lapsuuden paras
kosketusmuisto, jossa mummo imeskeli silmistä savusaunan katkun.
On poski, joka muistaa
parran, pylly joka muistaa vitsan ja jalat jotka muistavat avannon voiman.
On omaishoitajan,
näyttelijän, lastentarhanopettajan ja yrittäjän pakahtunutta
yksinäisyyttä.
On hamuavaa, häpeävää,
kaipaavaa, arkaa ihoa ja hämmennystä sen muistin voimasta.
*
Kahta samanlaista tarinaa ei
ole. Miehuuden kirjo hätkähdyttää. Ja lohduttaa. Miksi siis hirttäydymme niin
ahtaisiin ihanteisiin?
Tabut piirtyvät
selvärajaisemmin. Ne tiivistyvät miesten väliseen kosketukseen, opettajan ja
oppilaan väliseen kosketukseen ja muiden kuin omien lasten koskettamiseen.
Pelko väärinymmärretyksi tulemisesta, pedofiiliksi ja homoksi leimautumisesta
elävät sitkeinä.
Aika ajoin tulee vastaan
miehiä, joilla ei ole kieltä tai välineitä puhua aiheesta. Kuuntelen
liikuttuneena herrasmiestä, joka kertaa kaksi tuntia Kekkosen ja Maalaisliiton
historiaa, vaikka haluaisi puhua vaimonsa saattohoidosta. Ruumiista joka
tunnistaa vielä miehensä hoivaavat kädet vaikka alzheimer on niellyt kaiken
muun.
Liki jokainen haastattelu
rajaa alueen jonne emme mene. Arat
alueet vaihtelevat. Tämän lehden teema on niistä yksi. Muut tyypilliset
liittyvät seksuaalifantasioihin, häpeän kokemuksiin sekä likaiseksi ja
eläimelliseksi miellettyyn itsessämme.
*
50 haastattelua. Se on
keinotekoinen luku. Kuvittelen sen jälkeen voivani lausua aiheesta jotakin
yleispätevää. Ja totta. Mutta voi olla, että se turvaa minulle vain pitkän
kuuntelemisen nautinnon.
Materiaalia on pian sata
tuntia.
Haaveilen seitsemästä
eri-ikäisestä, ristiriitaisesta, alttiiksi asettautuvasta miehestä näyttämöllä.
Rahoitus ei ikinä riitä, mutta fantasia kantakoon tunnelmaan!
Sillä maalissa on Juhla. Tästä
tulee tanssiinkutsu ja kansallinen ilokaasutöräys! Toivon sen sekä purkavan,
raatelevan että juhlistavan kosketusmaisemiamme ja miehuuden mallejamme.
Nauravan niille ääneen, hellivän kollektiivisia kaipuitamme ja vapauttavan
katsojilleen itsetuntoista ja toiseutta kunnioittavaa energiaa.
Sitä ennen Kivimäki saa
kertoa minulle, miten sotamies Riitaojasta Väinö Linnan Tuntemattomassa
sotilaassa kasvoi särkyneen aikamme
murtuva sankari.
Eino Saari
0 kommenttia:
Lähetä kommentti