Työryhmän omakohtaiset pohdinnat Talvivaarasta jatkuvat. Tänään päästämme kesken teknisen läpimenon tuoksinaa ääneen Mari Pitkäsen. Kuusi päivää H-hetkeen!
Talvivaara edustaa mulle räikeimmin juosten kustua yritystä,
välinpitämättömyyttä perusasioista (eli kestävyydestä ja luonnosta) ja
osoitusta ihmisen kyvykkyydestä tuijottaa röyhkeästi omaan napaansa. Talvivaara on ikkuna
todellisiin näkymiin, jossa lyhytnäköisin ja hätäisin perustein tehdään
isoja poliittisia päätöksiä teollisuuden ja talouden saralla Suomessa. Näillä päätöksillä on
peruuttamattomia seurauksia. Ei voi olla enää naiivi, ja uskoa valvoviin
rakenteisiin ja siihen, että Suomessa oltaisiin tietoisia ja tehtäisiin yhtään
mitään valintoja pohjautuen ekologisiin arvoihin.
Itkettää. Suututtaa.
Markkinatalous on älykäs tapa perustella ja saada tukea
itsekkyydelle ja ahneudelle. Se on yhteinen sopimus, ihmisen keksimä peli, joka
alituiseen perustelee omaa välttämättömyyttään.
Herkullista, kun tuo harha katoaa, ja ihmismassat heräävät
erilaiseen maailmaan, jossa muutkin kuin vapaiden markkinoiden määrittelemät ”mahdollisuudet” rapisevat, ja ihmiset
alkavat toimia, ei ehkä yksilöiden vaan yhteisöjen etuuksia ajatellen. Minä
toivon, että sellainen muutos tapahtuu.
Toivon myös, että ympärilleni muodostuisi vahvempia
instituutiota ja rakenteita, joissa yksilöillä ei olisi niin voimakas
identiteetti kuluttajana, vaan kansalaisena. Kuluttajan roolissa voi
tempoa ja turhautua loputtomiin, sillä se on väistämättä olemassa meissä.
Ruokakin kun hankitaan kuluttajan roolin kautta. Arjessa elämä on täynnä
mainoksia ja brändejä, ja vaikka ei ostaisikaan juuri nimenomaista tuotetta,
puhuttelevat mainoskuvat ja –äänet silti.
Mua harmittaa se kuinka
ilmastonmuutoksen torjuminen sysätään kuluttajan niskaan ja ylipäätään yksilöihin istutetut mielikuvat tällaisesta. En usko, että
tekemällä eko-ostoksia pystytään torjumaan ilmastonmuutosta. Olen varma, että
siihen tarvitaan monikansallisia järeämpiä rakenteita ja voimakkaampaa
tahtotilaa päättäjiltä. Silti en missään nimessä siedä laiskaa
luovuttamisasennetta kuluttajanakaan. Multa nousee karvat pystyyn kun joku
toteaa: ”En välitä, koska kiinalaisetkin saastuttaa!”
Muutoksesta selviämiseen tarvitaan yhteisöllisyyttä. Sellaista,
joka tässä ajassa loistaa poissaolollaan. Ei yksilökeskeisiä sensaatioita, vaan sellaista
johon kaikki voivat osallistua olemalla aktiivisia, ”yhtenä tiilinä muurissa".
Mari
0 kommenttia:
Lähetä kommentti